گردشگري و بومگردي
زيباترين مكان ها و بهترين اقامتگاه هاي ايران براي سفر

همه چيز در مورد دشت ناز ساري

 

يكي از نقاط محبوب گردشگران شمال كشور، شهر ساري مي باشد كه سالانه ميزباني مسافران زيادي را مي كند. شهر ساري داراي جاذبه هاي طبيعي و فرهنگي زيادي مي باشد و در اين بين، پناهگاه حيات وحش دشت ناز ساري، يكي از منحصر به فردترين اكو سيستم هاي طبيعي ايران را دارا مي باشد. براي رزرو و اجاره اقامتگاه در ساري مي‌توانيد به سسايت چتراتا مراجعه نماييد.

پناهگاه حيات وحش دشت ناز ساري در ۲۹ كيلومتري شمال شهر ساري واقع شده و يك منطقه كوهستاني با جنگل هاي هيركاني است. وجود بيش از ۴۴۷ گونه گياهي در پناهگاه حيات وحش دشت ناز دليل بارزي بر بي نظير بودن آن است.

پس اگر از آن دسته گردشگراني هستيد كه به طبيعت و حيات وحش علاقه منديد ، پناهگاه حيات وحش دشت ناز بهترين مكان برا شماست.

از طريق چتراتا و رزرو ويلا در ساري يا نزديك به منطقه دشت ناز ساري،براحتي مي توانيد از ديدني هاي اين منطقه ديدن فرمائيد.تنها كافي است از سازمان محيط زيست مجوز دريافت كرده و به تماشاي گونه هاي جانوري زيباي منطقه برويد.

 وسعت اين پناهگاه زيبا، ۵۶ هكتار است و اطراف آن را حصارها تشكيل داده اند كه گوزن ها از پشت اين حصارهاي سيمي قابل مشاهده هستند.

به غير از دوران زاد و ولد گوزن ها، بقيه ايام سال اين پناهگاه به روي عموم باز است و از شمال شرق شهر ساري به راحتي مي توانيد به پناهگاه حيات وحش دشت ناز دسترسي داشته باشيد.

ضمنا دوران زايمان گوزن هاي زرد فصل بهار است و هر سال از اوايل بهار تا اواخر آن جهت حفظ آرامش و جلوگيري از ناامني و استرس ناخواسته گوزن ها، از ورود بازديدكنندگان به پناهگاه جلوگيري مي شود.

به رسم هر ساله بخشي از گوزن هاي توليد شده به زيستگاه هاي اصليشان كه در اطراف رودخانه دز و كارون مي باشند، منتقل مي شوند. هم چنين تعدادي از آنان به جزيره اشك در درياچه اروميه انتقال داده مي شوند.

پناهگاه حيات وحش دشت ناز يكي از منحصر بفرد ترين اكو سيستم هاي طبيعي كشور محسوب شده و شامل بيش از ۴۴۷ گونه گياهي است.از گونه هاي گياهي حيات وحش دشت ناز مي توان به ممرز، توسكا، راش، ليلكي و انجيلي اشاره كرد و از گونه هاي جانوري مي توان از گوزن هاي مرال، زرد، گربه جنگلي، شوكا و قرقاول را نام برد. در واقع پناهگاه حيات وحش دشت ناز يكي از نادر ترين گونه هاي گوزن در جهان يعني گوزن زرد ايراني را دارا مي باشد.

 

تاريخچه حفاظت از مناطق و حيات وحش در ايران

 

حفاظت از مناطق در ايران و جهان، سابقه اي هزاران ساله دارد. برحسب اسناد و يافته‌هاي باستاني و تاريخي، ايجاد نخستين پارك و منطقه حفاظت شده به خشايار شاه منسوب و به حدود 2500 سال پيش بر‌مي‌گردد.

مناطق حفاظت شده با عنوان «شكارگاه، قرق» و با هدف ايجاد محيطي امن براي شكار و تفرج توسط شاهان و اعضاء گارد سلطنتي تعيين مي‌گرديد.

نخستين جنگل‌هاي حفاظت شده نيز با عنوان (پرديس) در همين دوران براي تفرج افراد و عموم ايجاد گرديد. باغ‌هاي ايراني چون ارم شيراز، فين كاشان، ماهان كرمان و .... از دوره‌هاي مختلف تاريخي ايران زمين به يادگار مانده و گواهي بر اين ادعا مي باشند.

حفاظت از مناطق و زيستگاه‌ها با هدف حفظ ذخاير ژنتيكي و بر اساس معيارهاي اتحاديه جهاني در ايران نيز سابقه‌اي چندين ساله دارند. اولين مناطق حفاظت شده با عناوين «پارك ملي»، «منطقه حفاظت شده»، «پناهگاه حيات وحش» و «اثر طبيعي ملي» در ايران مورد شناسايي قرار گرفته و ثبت گرديده اند.

 

بررسي تنوع زيستي در مازندران

 

كشورايران يكي از پيچيده‌ترين مناطق جغرافيايي در حوزه اقليمي پالئاركتيك به‌شمار مي‌رود كه به علت وسعت قابل ملاحظه، وضعيت فيزيوگرافي و برخورداي از عوامل اقليمي، از تنوع زيستي قابل ملاحظه‌اي برخوردار است.

 اين وضعيت همچنين در گستره استان مازندران نيز با توجه به تغييرات ارتفاعي و برخورداري از اقليم‌هاي متنوع وجود داشته و مازندران نيز زيستگاه گونه‌هاي متنوعي از رده‌هاي مختلف جانوري است.

بايد همچنين به اين نكته اشاره كرد كه ،زيست‌بوم‌هاي متنوع كوهستاني و صخره‌اي، مراتع و مناطق جنگلي از مهم‌ترين زيستگاه‌هاي شناخته شده پستانداران و به خصوص گونه‌هاي شاخصي از زيستمندان نظيركل و بز، مرال و شوكا، خرس قهوه‌اي و پلنگ محسوب مي‌گردد. پستانداران شناخته شده در استان مازندران به بيش از 61 گونه ، از 19 خانواده و 6 راسته مي‌رسند.

 

گونه‌هاي جانوراي دشت ناز

 

پناهگاه حيات وحش دشت ناز ساري با توجه به شرايطي كه دارا هستند، تعداد زيادي از گوزن هاي زرد ايراني را پرورش مي دهند و تعداد زيادي از گوزن هاي پرورش داده شده در اين منطقه به ديگر زيستگاه هاي ايران كه شامل حواشي رودخانه دز و كارون است نيز فرستاده مي شود. تعدادي هم از گوزن هاي اين پناهگاه به جزيره اشك در درياچه اروميه نيز انتقال داده شده اند.

گونه نادرگوزن زرد در گذشته از غرب و شمال غرب ايران تا شمال شرقي آفريقا و در جنوب اروپا تا بالكان نيز به صورت پراكنده زيست داشته اند اما اين گوزن در در حال حاظر در بين جنگل هاي متراكم غيرقابل نفوذ در منقطه خوزستان و زاگرس در حال زندگي هستند.

 

چه عواملي پناهگاه حيات وحش دشت ناز را تهديد مي كنند؟

 

از عوامل تهديد اين منطقه حفاظت شده، عدم كنترل استاندارد زاد و ولد گوزن زرد مي باشد كه باعث تاثير منفي بر ديگر گونه هاي اندميك منطقه شده است.

همچين تكثير بي رويه گوزن زرد در 5 دهه اخير،پوشش جنگلي اين منطقه را نشانه گرفته و باعث جلوگيري از رويش درختچه هاي جديد در منطقه مي شود.

چتراتا اميدوار است مسئولين اين پناهگاه حيات وحش زيبا، تعادل بين همه گونه هاي جانوري اين منطقه را حفظ كنند تا ساليان سال گردشگران عزيز از تنوع جانوري و پوشش جنگلي اين منطقه بهره كافي ببرند.

براي مشاهده ادامه  همه چيز در مورد دشت ناز ساري  مطلب كليك كنيد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۵۴:۰۳ ] [ كيوان رستمي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی