گردشگري و بومگردي
زيباترين مكان ها و بهترين اقامتگاه هاي ايران براي سفر

جاذبه هاي گردشگري دامغان

 

دامغان يكي از كهن‌ترين و باستاني‌ترين شهرهاي پارتي ايران است كه سر راه جاده ابريشم قرار گرفته و از گذشته‌هاي دور تا به امروز مسير گذر از غرب به شرق بوده است.

 نام دامغان برگرفته از «مغان» يعني «آتش پرستان» است و در قديم به «ده مغان» معروف بوده كه طي گذر زمان، حرف «ه» از ميان رفته و حرف «الف» جاي آن را گرفته است.

همچنين دامغان در گذشته يكي از بزرگ‌ترين شهرهاي صادر كننده مس بوده است. دامغان، پايتخت دوران سلطنت اشكانيان و مركز ايالت كومش، از شهرهاي باستاني ايران است كه در گذشته “صد دروازه” ناميده مي‌شده است.

در چتراتا قصد داريم كه شما را به دامغان زيبا و دوست‌داشتني ببريم و با ديدني‌هاي آن شما را بيشتر آشنا كنيم.

 

تپه حصار

 

يكي از تپه‌هاي باستاني و مهم فلات ايران، تپه حصار مي‌باشد كه در حوالي دامغان قرار دارد. از هفت هزار سال پيش از ميلاد مسيح، در اين منطقه زندگي جريان يافته است.. هجوم اقوام بيگانه از مشرق باعث نابودي فرهنگ حصار شد و تنها جايي كه فرهنگ باقي ماند، شاه تپه و تورنگ بود.

 

برج طغرل

 

برج طغرل شباهت بسياري به برج طغرل شهر ري دارد. در اين ميراث ساخته شده از آجر، مي‌توان ظرافت و هنرمندي دستان سازنده‌ آن را در تزيينات انجام شده با قدمتي نزديك به هزار سال، به‌خوبي مشاهده كرد كه از نكات قابل‌توجه در معماري اين بناي ارزشمند ايران است.

آبشار پير خوشتر

 

منطقه پير خوشتر به دليل داشتن آب‌و‌هواي مطبوع گردشگران زيادي را به سمت خود جذب مي‌كند و يكي از زيباترين جاذبه‌هاي آن آبشار پير‌خوشتر است. سرچشمه اين آبشار در كوهي آهكي قرار دارد و آب بعد از خروج از كوه از ارتفاع ۳ متري به پايين سرازير مي‌شود. گياهان خودروي زيادي در اطراف اين آبشار روييده‌ و طراوت و شادابي محيط را دو‌چندان كرده‌اند.

 

خانه لطفي

 

خانه لطفي از بناهاي دوره قاجاريه مي باشد.اين قسمت‌ها شامل حياط بيروني، اندروني، حياط پشت،حياط اندروني، خانه مستخدمين و اصطبل است كه هركدام شامل بخش‌هائي ديدني است.

ورودي اصلي بنا از طرف بالا محله است كه داراي تزئينات آجري بوده و در طرفين آن طاق‌نماهائي ايجاد شده است.

 

دژ گردكوه

 

قلعه گردكوه يا گنبدان دژ كهنسال‌ترين و پرصلابت‌ترين قلعه‌ كوهستاني ايران است كه در غرب دامغان و در نزديكي روستاي قدرت آباد واقع شده است. اين قلعه تا روستا فقط هشت كيلومتر و تا دامغان حدود ۱۵ كيلومتر فاصله دارد. ديوار هاي اين قلعه از جنس سنگ و گچ مي باشد كه آنرا احاطه كرده اند. اين قلعه سه آب انبار مسقف دارد كه در قسمت جنوبي دژ واقع شده و هر سه به هم راه دارند آب آنها از چشمه پيخار به وسيله جويي كه قبلاً وجود داشته تامين مي شده است. قلعه گردكوه به شكل گنبد مي باشد و احتمالاً به همين خاطر آن را دژ گنبدان يا گنبدان دژ ناميده اند.

 

ديوار بارو

 

ديوار بارو در دامغان با طول 16 كيلومتر كه امروزه تنها 8 كيلومتر از آن به جا مانده است،  از قدمت بسيار كهني برخوردار است. قدمت اين ديوار را برابر با قدمت مسجد تاريخي تاريخانه و برخي نيز، دوران پيش از اسلام مي‌دانند.

 

چشمه علي

 

چشمه علي از اصلي‌ترين تفرج‌گاه‌هاي دامغان مي‌باشد. اين مكان تفريح‌گاه تابستاني پادشاهان قاجار بود و محوطه‌اي محصور است. داخل محوطه دو ساختمان از زمان صفويان وجود دارد كه قراول خانه و سازه درون آب هستند.

 

غارشيربند

 

از زيباترين نمونه هاي غارهاي ايران، غار شيربند است كه در ۱۲ كيلومتري شمال شرقي شهرستان دامغان واقع شده است. ساختمان اين غار چون در يك رشته فلات آهكي قرار گرفته است داراي سازندگيهاي فوق العاده شديد مي باشد.

در اين غار قنديل و ستون هاي زيباي آهكي به رنگ و اندازه هاي مختلف از سقف غار آويزان است.

براي مشاهده ادامه مطلب جاذبه هاي گردشگري دامغان  كليك كنيد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲ اسفند ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۵۵:۱۷ ] [ كيوان رستمي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی