گردشگري و بومگردي
زيباترين مكان ها و بهترين اقامتگاه هاي ايران براي سفر

معرفي غذاهاي سنتي مشهد

 

غذاها نشان دهنده آداب و رسوم ملل مختلف هستند. خوردن يك وعده غذايي خوشمزه خاطره‌اي شيرين از سفر به هر نقطه از جهان براي گردشگران رقم مي‌زند. بيشتر گردشگران داخلي ترجيح مي‌دهند در سفر‌هاي خود به داخل كشورشان غذاهاي محلي و سنتي آن منطقه را امتحان كنند. مشهد يكي از شهرهايي است كه ما ايرانيان به قصد زيارت حرم امام رضا (ع) به آن زياد سفر مي‌كنيم. تا حالا در اين سفرها، غذاهاي سنتي مشهد را امتحان كرده‌ايد؟

اين شهر جاذبه‌هاي فراواني غير از حرم دارد. جاذبه‌هاي تاريخي، بازارها، مراكز خريد و البته رستوران‌ها با انواع غذاهاي خوشمزه. در كنار تمام غذاهاي ايراني خوش‌طعمي كه در رستوران‌هاي مشهد سرو مي‌شود، غذاهاي محلي متنوعي هم وجود دارند كه امتحان كردن آنها خالي از لطف نيست.

 

شيشليك شانديز

 

شيشليك را مي توان معروف ترين و گران قيمت ترين غذاي ايراني دانست كه اصلي ترين محل طبخ آن به شانديز مشهد باز مي گردد.

 امروزه شيشليك به عنوان يك غذاي بسيار خوشمزه در كشورهايي همچون ايران، آذربايجان، گرجستان و كشورهاي اروپاي مركزي طبخ مي شود ولي اصل اين غذا متعلق به مشهد است.

 اين غذا كه از شش تكه گوشت راسته گوسفندي طبخ مي شود، در نوع شانديزي از ادويه و طعم دهنده هاي خاصي در آن استفاده مي شود كه طعم اين غذا را بهتر و خوشمزه تر مي كند. محبوبيت اين كباب در ايران به حدي زياد است كه به غير از مشهد، در ساير شهرها نيز مي توانيد رستوران هايي با نام كباب شانديز را مشاهده كنيد.

 اگر راهي مشهد شديد مي توانيد به منطقه شانديز رفته و در اين محله غذاي خوشمزه مشهدي را ميل كنيد. به ياد داشته باشيد كه شيشليك مشهدي در بهترين نوع در رستوران هاي شانديز طبخ مي شود و شما مي توانيد در اين منطقه بهترين نوع شيشليك را امتحان كنيد.

 

آش ماست مشهدي

 

آش ماست كه بعضي ها آن را به آش دوغ مي شناسند يكي از غذاهاي سنتي مشهد و بسيار لذيذ است و در تمامي مناطق ايران بسيار پرطرفدار مي باشد.

 البته آش ماست مشهد دقيقا آن آش دوغي كه در ذهن شما است ، نيست و شيوه طبخ متفاوتي دارد. اين غذا بسيار ساده و خوشمزه است كه مي توانيد از آن به عنوان يك وعده غذايي كامل و يا پيش ‌غذا استفاده نماييد.

 لازم به ذكر است كه اصالت آش ماست به شهر سبزوار برمي گردد و در اين شهر ، مردم بسيار به آن علاقه دارند ولي امروزه اين غذا در مشهد نيز طرفداران زيادي دارد و جزو يكي از بهترين غذاهاي سنتي مشهد هم به شمار مي رود .

 مواد اوليه براي تهيه آش ماست ، ماست ، سينه مرغ ، برنج ، لپه ، سير ، پياز ، شويد خشك ، نعنا ، نمك ، فلفل ، زعفران و برگ‌ بو مي باشد ، در سفر به مشهد حتما از اين آش ميل كنيد و لذت ببريد .

 

 پلو مخلوط مشهدي، غذايي رنگارنگ

 

از جمله غذاهاي سنتي و معروف مشهد است كه بسيار لذيذ و خوشمزه است. اين غذا شبيه به لوبيا پلو و استانبولي است. براي پخت پلو مخلوط مشهدي از هويج، رب، گوشت، پياز و برنج استفاده مي شود. پيشنهاد مي كنيم پلو مخلوط مشهدي را با ته ديگ سيب زميني يا نان درست كنيد تا همه همراه غذا انگشت هايشان را هم نوش جان كنند!

 

چنگالي

 

از غذاهاي ديگري كه  مي توان امتحان كرد چنگالي است. شايد نام آن براي شما كمي عجيب به نظر برسد، اما اگر طعم آن را بچشيد بي شك عاشق اين غذا خواهيد شد.

 چنگالي را بيشتر به عنوان عصرانه صرف مي كنند. نام اصلي اين غذا «چنگ مالي» است، منظور از چنگال همان چنگال هاي دست مي باشد.

 تركيبات اين غذا شامل: روغن، نان بيات و خرد شده، عسل يا شكر و شيره نبات است. با اين تركيبات ساده پي مي بريم كه خودمان هم در منزل مي توانيم دست به كار شده و اين غذاي خوشمزه را درست كنيم.

 نكته قابل توجه اين است كه مشهدي ها هنوز به درست كردن اين غذا طي سال ها وفادار مانده اند. البته سيستاني ها هم چنگالي را به روش خودشان پخت و پز مي كنند و روغن حيواني را در تركيب اين غذا به كار مي برند.

 

شله مشهدي

 

يكي از غذاهايي كه در سفر مشهد از ارزش و اهميت بالايي برخوردار است شله مشهدي است. اين غذا يكي از خوشمزه ترين و غني ترين غذاهاي سنتي مشهد مي باشد، كه هم سير كننده، و هم تنوع حبوباتي آن زياد است.

 اين غذا را مي توان به عنوان يك وعده كامل غذايي صرف كرد. تركيباتي كه در اين غذا به كار گرفته مي شود شامل: لوبيا رشتي، برنج نيم دانه، بلغور گندم، عدس، گوشت گوساله، لوبيا چيتي و ادويه هايي مثل فلفل و نمك است.

يكي از اين تركيبات باعث شده كه اين غذا در همه زمان ها خوشمزه باشد و آن هم چيزي نيست جز گوشت تازه گوساله! جالب است بدانيد اولين غذايي كه ثبت ملي شده است شله مشهدي است. در مناطق ديگر مشهد مثل نيشابور و قوچان اين غذا را با اندكي تغيير درست مي كنند.

 

اشكنه قوروت

 

يكي ديگر از غذاهاي سنتي مشهد اشكنه قوروت است.اين غذا پر است از منابع كلسيم و علتش اين است كه در آن از كشك ساييده شده، پياز داغ، مغز گردوي خرد شده، نعنا داغ و ادويه هاي معمولي كه در غذاهاي مختلف استفاده مي كنيم، درست مي شود، به اشكنه قوروت، كله جوش هم مي گويند.اين غذا يكي از غذاهاي محبوب و دوست داشتني مشهدي ها است.

 

كوكو شيرين

 

يكي ديگر از غذاهاي معروف و خوش طعم مشهدي، كوكو شيرين بوده كه امروزه بيشتر به عنوان پيش غذا و يا دسر استفاده مي شود. اين غذا با استفاده از سيب زميني، تخم مرغ، زعفران و آرد ذرت تهيه شده و شباهت زيادي به كوكو سيب زميني دارد.

اما اصلي ترين نكته اي كه باعث پر طرفدار شدن و مزه ويژه اين غذا مي شود، شيره اي است كه بر روي آن ريخته شده و طعم شيرين و خاصي را به آن مي بخشد. شيره اي كه از تركيب شكر، آب، گلاب و زعفران تهيه شده و وقتي به كوكويي كه كمي سرد شده اضافه مي شود، ديگر نمي توان به سادگي از كنار آن عبور كرد.

 

خورشت ريواس

 

يكي از غذاهاي سنتي و بهاري خراسان رضوي و نيشابور، خورشت ريواس است. گياه ريواس يك گياه خودرو است كه در فصل بهار و در مناطق كوهستاني رشد مي كند، و در تمامي مناطق كشور كه به ريواس دسترسي دارند اين خورشت طبخ مي شود.

 

ماقوت مشهدي

 

ماقوت مشهدي نوعي مسقطي يا نوعي حلواي مشهدي است كه از نشاسته و زعفران، گلاب، خلال پسته و بادام تهيه مي‌شود. و معمولا در مراسم‌ها مختلف سرو مي‌شود.

براي مشاهده ادامه مطلب معرفي غذاهاي سنتي مشهد كليك كنيد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۴۹:۳۷ ] [ كيوان رستمي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی