گردشگري و بومگردي
زيباترين مكان ها و بهترين اقامتگاه هاي ايران براي سفر

مكان هاي گردشگري مرودشت فارس

 

مَرودَشت يكي از شهرهاي ايران است كه در استان فارس قرار گرفته‌است. نام اين شهرستان احتمالاً برگرفته از دشتها و مرغزارهاي سرسبز آن بوده است اين شهر در ۳۵ كيلومتري شمال شيراز واقع شده و آب و هواي آن كوهستاني و معتدل است.

دشت وسيع مرودشت عمري به طول تاريخ شناخته شده ايران دارد و بارها شاهد دگرگوني و تحولات بسياري بوده است. با تاسيس كارخانه قند مرودشت در سال ۱۳۱۴ هجري شمسي اندك اندك بر جمعيت و آباداني آن افزوده شده است.

مرودشت يكي از باستاني‌ترين مناطق ايران است كه با پيشينه كهن خود در طول تاريخ توجه بسياري از باستان‌شناسان و دوست‌داران فرهنگ و تمدن ايراني را به خود معطوف داشته است..

 

بهشت گمشده

 

بهشت گمشده يكي از مناطق خوش آب و هوا و سرسبز در شهرستان مرودشت و كامفيروز است. نام اصلي اين مكان تنگ بستانك بوده است كه اكنون به بهشت گم شده مشهور شده است. اين منطقه حفاظت شده در گذشته مهمترين سودمندي آن براي روستاه‌هاي پايين دست استفاده از منابع آب براي مصرف شرب، كشاورزي و گردشگري موردي جوامع محلي بوده است وتا اواخر دهه ۵۰ براي شهرنشينان نامي نا آشنا بوده و كمتر مورد استفاده گردشگري فشرده قرار گرفت، اما از اوائل دهه ۶۰ اين منطقه بتدريج توسط گروههاي كوهنوردي و گردشگران طبيعت معرفي گرديد و به لحاظ زيباييهاي خيره كننده و چشم انداز طبيعي منحصر به فرد، توسط بازديدكنندگان علاقه‌مند بهشت گمشده نام گذاري گرديد.

 

تل باكون

 

دو تپه نزديك به هم در ۲٫۵ كيلومتري تخت جمشيد در دشت مرودشت قرار دارد كه به تل باكون مشهور هستند.يكي از تپه ها قديمي تر است كه آزمايش كربن تپه قديمي تر ۵۷۳۰پ م و تپه جديدتر ۴۵۰۲پ م را مشخص كرده است.سفالگري آن دوره به رنگ نخودي و با طرحهاي هندسي گوناگون است كه بعضاً از طبيعت كپي برداري شده اند.

 

نقش رجب

 

در ۳ كيلومتري شمال تخت جمشيد مرودشت،مكاني به نام نقش رجب وجود دارد كه در آن شماري نقش‌برجسته از زمان ساسانيان برجاي مانده‌است. مشهورترين اين كنده‌كاري‌ها كتيبه شاپور يكم در نقش رجب و كتيبه كرتير در نقش رجب هستند. آرايش و لباس آن دوره به وضوح مشخص است، اما نقش اهورامزدا و صورت شاهان ساساني در حمله اعراب تخريب شده‌اند.

 

سه گنبدان مرودشت

 

اگر به طبيعت و كوهنوردي علاقه داريد، كوه شاداب را از دست ندهيد. اين كوه يكي از منحصربه فردترين و زيباترين كوه هاي دنيا است. كوه از كوه پايه شروع مي شود، آرام بر شيب كوه افزوده مي شود تا در نهايت با زاويه اي نزديك به قائم به قله اي تخت مي رسد.

 

پل خان مرودشت

 

پل خان مربوط به دوره صفوي است و در مرودشت، كه بوسيله الله وردي خان بر روي رودخانه كر بتا شده است. اين اثر بعنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

 

نقش رستم

 

نقش رستم نام مجموعه‌اي باستاني در روستاي زنگي‌آباد واقع در شمال اين شهرستان است كه در فاصله ۶ كيلومتري از تخت جمشيد قرار دارد. اين محوطه باستاني يادمان‌هايي از ايلاميان، هخامنشيان و ساسانيان را در خود جاي داده‌ است و از حدود سال ۱۲۰۰ پيش از ميلاد تا ۶۲۵ ميلادي همواره مورد توجه بوده‌است.

 

غار پلنگان

 

اين غار در ۷۵ كيلومتري شمال غربي شيراز و در نرديكي شهرستان مرودشت واقع شده است. دهانة ورودي غار پلنگان، در ديوارة كوه قرار دارد و در درون آن استخوان‌هاي فراواني از انواع حيوانات ديده مي‌شود. چون در اين غار رد پاي پلنگ ديده شده، لذا به غار پلنگان مشهور شده است. طول اين غار بيش از ۳۰ متر است.

 

مقبره كمبوجيه

 

يكي ديگر از آثار شاخص به جا مانده از سلسله هخامنشي، مقبره كمبوجيه يا زندان سليمان  بوده است كه در‌حال‌حاضر تنها يك ديوار با سنگ‌هاي سفيد مرمرنما با حفره‌هايي شبيه به پنجره از آن باقي‌مانده است.

مقبره كمبوجيه در زمان خود يك شاهكار معماري بوده و آن چنان محبوب بوده است كه داريوش تصميم‌ گرفته است نمونه مشابه آن را در نقش‌رستم بنا كند كه همان كعبه زرتشت است.

براي مشاهده ادامه مطلب  مكان هاي گردشگري مرودشت فارس كليك كنيد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲ اسفند ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۵۵:۰۰ ] [ كيوان رستمي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی