گردشگري و بومگردي
زيباترين مكان ها و بهترين اقامتگاه هاي ايران براي سفر

جاذبه هاي گردشگري آران و بيدگل

 

ران و بيدگل، شهري است كه باستان‌شناسان قدمت اين شهرستان را به دوران تمدن سيلك، نسبت داده‌اند. همچنين اين شهر كويري، داراي آب و هوايي مطبوع بويژه در فصل بهار و برخوردار از ديدني‌هاي طبيعي و جاذبه‌هاي تاريخي ارزشمند و قنات هاي كهن است.

مي توان گفت كه بسياري از آثار باقي‌مانده در اين شهرستان كهن، متعلق به دوران اسلامي است.

 شهر امروزي آران و بيدگل، با تركيب دو شهر قديمي و در حاشيه‌ي كوير مركزي كشور قرار گرفته است.

با چتراتا همراه باشيد تا با جاهاي ديدني آران و بيدگل بيشتر آشنا شويد.

 

مجموع تاريخي قاضي آران

 

اين مجموعه تاريخي، برجاي مانده از دوران سلجوقيان است كه در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. اين مجموعه تاريخي، مسجد جامع، حسينيه، مهديه، آرامگاه پنج امامزاده، آب‌انبار، بازارچه شرقي، بازارچه غربي، مسجد ملا علي آراني، خانه خاندان عاملي آراني و خانه تاريخي قاضي را شامل مي‌شود.

مجموعه تاريخي قاضي آران در ده كيلومتري شمال شرق كاشان واقع شده است. 

 

كوير اسرار آميز مرنجاب

 

نمي‌شود تا آران و بيدگل برويم و سري به كوير مرنجاب نزنيم، چون رفتن به اين كوير، براي بسياري انگيزه سفر به اين شهرستان است. كوير مرنجاب در ۵۳ كيلومتري آران و بيدگل قرار گرفته.

 

باغ شاكر

 

يكي از زيباترين اثرهاي فرهنگي و تاريخي شهرستان آران و بيدگل ، باغ شاكر  است كه در پنج كيلومتري اين شهر در مزرعه حسين آباد واقع شده است.

اين مجموعه ديدني كه در سال هاي نه چندان دور به خانه باغ عمارت حسين آباد معروف

بود در سال ۱۳۹۰ توسط يك سرمايه گذار خريداري و براساس اصول معماري سنتي مرمت واحيا شده است.


ضمنا آران و بيدگل با دارا بودن بيش از ۳۰۰ اثر تاريخي شناسايي شده و ۱۲۹ اثر تاريخي و معنوي ثبت ملي پس از اصفهان و كاشان در رتبه سوم ثبت آثار تاريخي استان قرار دارد.

 

حمام رييسه

 

از كهن‌ترين حمام‌هاي اين منطقه ،  حمام رئيسه آران و بيدگل است كه قدمت آن به دوران صفويان مي‌رسد. اين حمام با وسعتي بالغ بر يك هزار متر مربع با خشت، گچ، آهك، كاشي و سنگ احداث شده است. اين حمام داراي سه فضاي اصلي گرمخانه، سردخانه و مياندر، دستشويي و دوش‌ها است.

 حمام رئيسه در فهرست آثار ملي ايران نيز به ثبت رسيده است.

 

جزيره سرگردان

 

موقعي كه از فاصله دور به اين جزيره نگاه مي‌كنيم، دو انتهاي جزيره در اثر پديده سراب در افق محو مي شوند و منظره‌اي همچون يك كشتي سرگردان را در درياي بيكران كوير به وجود مي‌آورند.

اين پديده باعث شده كه حاشيه نشينان كوير تصور كنند كه اين جزيره در طول روز از جايي به جاي ديگري در حركت است و مكان ثابتي ندارد. در غرب اين جزيره، درياچه نمك مسيله واقع است. مناظر درياچه نمك و تپه‌هاي مرنجاب از بالاي اين جزيره ديدني‌ست. وقتي هوا صاف است هم مي‌توان دماوند را ديد.

 

كاروانسراي مرنجاب

 

به دستور شاه عباس اول صفوي ،كاروانسراي مجهز و زيبايي با استفاده از آجر ساخته شد و براي تأمين آب مورد نياز عبور كنندگان از اين راه، قناتي نيز در مجاورت كاروانسرا حفر گرديد كه هنوز هم داير مي‌باشد. اين كاروانسرا سالياني دراز مأمن و محل اتراق كاروان‌هاي بازرگاني و مسافرين زوار حضرت امام رضا (ع) بود.

 

خانه تاريخي بني طباء

 

اين خانه متعلق به حاج سيد شهاب الدين بني طباء متوفي: ۱۳۲۲هش بوده و اين مجموعه بزرگ بالغ بر دو هزار متر مربع واقع در ضلع شرقي شهرستان آران وبيدگل بوده و در محله درب مختص آباد و در نزديكي مسجد نقشينه واقع شده است.

 

قلعه سيزان


قلعه سيزان كه از مستحكم‌ترين قلعه‌هاي دفاعي محسوب مي‌گردد از خشت و گل ساخته شده، ديوارهاي ضخيم 4 الي 5 متري و مساحتي بيش از يك هكتار و 9 برج ديده‌باني از مشخصات اين قلعه مي‌باشد. در آن از مسكوكات دوران صفوي پيدا شده ولي آن را از آثار دوران سلجوقي و ايلخاني مي‌دانند و اين قلعه در دوران قاجار اقامتگاه خاندان فرزين بوده است.

 

براي مشاهده ادامه مطلب جاذبه هاي گردشگري آران و بيدگل كليك كنيد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۳ اسفند ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۳۳:۲۸ ] [ كيوان رستمي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی