گردشگري و بومگردي
زيباترين مكان ها و بهترين اقامتگاه هاي ايران براي سفر

غذا هاي سنتي همدان

 

وقتي به شهري جديد سفر مي كنيد يكي از چيزهايي كه اصلا نبايد آن را ناديده بگيريد، امتحان غذاهاي آن شهر است، غذاهايي كه به خوبي بخشي از فرهنگ شهر را برايتان بازگو مي كنند.

همدان از باستاني ترين استان هاي كشور است، استاني با تاريخ طولاني و البته غذاهاي خوشمزه. معروف ترين غذاهاي سنتي اين استان آبگوشت و آش است كه نقش مهمي را در عادات غذايي سالم اين استان بازي مي كنند.

 اما در عين حال غذاهاي همدان تنوع جالب و طعم خوشمزه اي دارند كه بايد در سفر به اين استان آن ها را امتحان كرد. مي خواهيم تعدادي از غذاهاي سنتي استان همدان را معرفي كنيم، پس در ادامه چتراتا را همراهي كنيد.

 

آبگوشت فلفل همدان

 

آبگوشت از آن غذاهاي اصيل ايراني ست كه خوردن آن در روزهاي جمعه به همراه ديگر اعضاي خانواده خيلي مي چسبد! درسته كه امروز به دليل مشغله هاي زياد از غذاهايي كه زمان زيادي براي پخت آن ها لازم است كمتر استفاده مي شود اما اين غذاها هنوز هم پاي ثابت خيلي از سفرهاي هاي ايراني هستند.

مواد لازم براي تهيه آبگوشت فلفل همدان گوشت گوسفندي، سيب‌زميني، گوجه ‌فرنگي،  نخود، پياز، سير، فلفل سبز مخصوص همدان، زيره سبز، زنجبيل تازه و آبليمو است.

 

 آش خشكبار

 

 

خشكبار يكي از سالم ترين و مغذي ترين تنقلاتي ست كه در ميان وعده مي توان نوش جان كرد، حال مي بينيم كه مردم همدان از اين مواد مغذي در پخت نوعي آش استفاده مي كنند كه آن را به غذايي پرانرژي و مفيد تبديل مي كند. مواد لازم براي تهيه اين آش، گوشت با استخوان، سبزي آش، آلبالوي خشك، برگه زردآلو، برگه‌ هلو، آلو ترش خشك، رشته آشي، شيره‌ انگور، نخود، لوبيا، عدس، پياز و نعناع است.

 

 كباب سرداشي

 

 

 

سرداشي يكي از غذاهاي سنتي استان همدان است كه شباهت زيادي به كباب تابه اي دارد. تفاوت اصلي كباب سرداشي با كباب تابه اي، استفاده از سيب‌زميني در مواد اوليه اين غذا و نحوه پخت آن داخل فر يا ماهيتابه است.

 ريشه نامگذاري اين غذا به گذشته و دوراني باز مي گردد كه افراد مايه كباب را در خانه حاضر مي كردند و سپس آن را به نانوايي هاي سنگكي مي بردند تا براي شان داخل تنور يا همان "سر داش" بپزند. البته امروزه ديگر براي تهيه كباب سرداشي نياز به تحمل اين دشواري ها نيست و به سادگي اين غذا را در فر مي پزند.

 

آش قرمه سبزي

 

قرمه سبزي يكي از غذاهاي اصيل و بسيار دوست‌داشتني كشور به شمار مي‌آيد كه در بين خانواده‌ها از محبوبيت چشم‌گيري برخوردار است.

 مردم استان همدان، آبگوشت جالب و لذيذي به نام آبگوشت قرمه‌سبزي را در برنامه‌ي غذاهاي محلي و بومي خود طبخ و ميل مي‌كنند كه در نوع خود جالب و منحصربه‌فرد به نظر مي‌رسد. طعم و عطر سبزي قرمه، پياز داغ و سيب‌زميني به همراه ليموعماني وسوسه‌انگيز و اشتهاآور جلوه مي‌كند.

 

كوفته همدان

 

كوفته نيز يكي ديگر از غذاهاي سنتي همدان مي‌باشد. كوفته‌اي كه در همدان طبخ مي‌شود تفاوتي معنادار با كوفته تبريزي دارد. در تهيه اين كوفته از موادي همچون گوشت گوسفند، برنج، لپه، آلو، پياز، نخود، تخم‌مرغ، آرد نخودچي و گردو استفاده مي‌شود كه اين مواد عالي بر طعم و مزه غذا بيش‌ از پيش مي‌افزايند.

 

آش آماج

 

يكي ديگر از غذا هاي محلي و اصيل استان همدان، آش آماج نام دارد كه در برخي ديگر از استان‌هاي كشور نيز طبخ مي شود. البته ممكن است در دستور پخت و مواد اوليه‌ي تركيبي تفاوت‌هايي بين آش آماج مردم استان همدان و ديگر مناطق كشور وجود داشته باشد كه خود از تنوع غذايي و سبك تهيه‌ي غذا هاي بومي و اصيل كشورمان حكايت دارد.

 مردم استان همدان با استفاده از موادي مانند: آماج، سبزي آش «تره و پيازچه»، پيازداغ، سير، عدس، لوبيا چشم‌بلبلي، تخم‌مرغ، نمك، فلفل، زردچوبه و روغن به طبخ و تدارك اين غذاي اصيل و محلي ميپردازند. 

 

خورش غوره بادمجان

 

  بادمجان يكي از مواد پرمصرف در رژيم غذايي مردم كشور به شمار مي آيد. خوراك‌هايي متنوع با استفاده از اين ماده‌ي غذايي مفيد و لذيذ، توسط بانوان خوش‌سليقه‌ي سرزمينمان تهيه و طبخ مي شوند كه در نوع خود بي‌نظير و اشتهاآور است.

 همچنين طبخ غذا هاي اصيل و سنتي كه با به‌كارگيري بادمجان  صورت مي پذيرد، از شهرتي جهاني برخوردار است.

خورشت غوره بادمجان استان همدان، غذايي است محلي و بومي كه در برخي ديگر از مناطق كشور نيز بعنوان خوراكي سنتي و بومي تهيه و مورد استفاده قرار مي گيرد. مادران كدبانوي اين استان با استفاده از بادمجان، غوره، پياز، گوجه‌فرنگي، نمك، ادويه، مرغ، فلفل، زردچوبه، گوشت چرخ‌كرده و رب گوجه‌فرنگي به تهيه و طبخ اين غذاي لذيذ و مطبوع مي پردازند.

 

آبگوشت كلم

 

آبگوشت كلم يكي ديگر از غذا هاي سنتي و محلي استان همدان به شمار مي آيد كه بدليل حضور مواد اوليه‌ي مقوي و مغذي بسيار مفيد خواهد بود.

البته در معرفي غذا هاي سنتي استان قم، اين غذا كه به آبگوشت قنبيد مشهور بود، بعنوان يكي از غذا هاي اصلي و سنتي اين استان نيز معرفي و شناخته شده است.

مردم استان همدان نيز اين غذا را در برنامه‌ي غذايي خود قرار داده و  آن‌ را خوراك سنتي و بومي محل اقامت خود ميدانند.

 پر واضح است كه غذا هاي مغذي سنتي كه مملو از انواع ويتامين، كلسيم، املاح و مواد مورد نياز بدن است، در تعداد زيادي از غذا هاي سنتي و بومي استان‌ها و مناطق مختلف كشور، به وفور يافت مي شود و شباهت روش طبخ يا مواد اوليه‌ي مصرفي را ميتوان از دلايل اين امر دانست. آبگوشت كلم قمري استان همدان با تركيب موادي هم چون: كلم قمري، نخود، عدس، سيب‌زميني، پياز، گوشت آبگوشتي، زردچوبه، سير، كشك، فلفل و نمك تهيه و طبخ ميشود. مصرف سبزي‌خوردن، سيرترشي و ماست با توجه به ذائقه‌ي افراد خانواده همراه با آبگوشت كلم‌قمري بسيار لذيذ و دوست‌داشتني بنظر مي رسد.

 

آش بادمجان

 

اين آش كه به ويژه به عنوان پيش غذا سر سفره افطار نوش جان مي شود را با گوشت گوسفندي، بادمجان، بلغور گندم، عدس، پياز داغ، نعنا داغ، سير داغ و روغن، نمك، فلفل و زردچوبه تهيه مي كنند. البته بسته به سليقه، بعضي از افراد اين آش را با لوبيا و نخود به جاي عدس مي پزند؛ همچنين بعضي افراد اين آش را با كشك، پياز داغ، سير داغ و نعنا داغ تزيين مي كنند و برخي ترجيح مي دهند داخل آن كشك نريزند.

 

كله جوش همدان

 

يكي از غذاهاي ساده و لذيذ محلي همدان كله جوش بوده كه به دليل داشتن كشك فراوان داراي ميزان بالايي از كلسيم است.اين غذا از تركيب گوشت چرخ كرده، گردو، كشك، آرد، پياز، نعنا خشك، آب، نمك، فلفل و ادويه تهيه شده و طعم بسيار لذيذ و منحصر به فردي دارد.

 

آش هويج و جو

 

يكي از موادي كه در غذاهاي محلي كاربرد زيادي داردهويج است كه با ويژگي هايي مثل آب زياد، ويتامين هاي فراون و البته طعم شيرين و خوشمزه در غذاهاي زيادي مثل خورشت و آش به كار مي رود. در كنار هويج، جو هم از مواد مناسب براي تغذيه است كه اگر پاي صحبت كارشناسان تغذيه بنشينيد حتما خوردن آن را به شما سفارش مي دهند.

 حالا همداني ها آشي دارند كه از تركيب اين ماده ي مفيد بدست آمده است. اين آش خوشمزه طعم خوبي دارد پس پيشنهاد مي كنيم كه در سفر به همدان حتما آن را امتحان كنيد.

براي مشاهده ادامه مطلب غذا هاي سنتي همدان كليك كنيد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۳ اسفند ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۴۴:۴۶ ] [ كيوان رستمي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی