گردشگري و بومگردي
زيباترين مكان ها و بهترين اقامتگاه هاي ايران براي سفر

معرفي جاذبه هاي گردشگري تاكستان

 

در اين مقاله قصد داريم شما را با تاكستان و جاذبه هاي گردشگري آن بيشتر آشنا كنيم ، پس با چترآتا همراه باشيد تا در مورد اين شهرستان و جاذبه هايش بيشتر بدانيد .

 

معرفي شهرستان تاكستان

 

شهرستان تاكستان در غرب استان قزوين قرار گرفته است و مركز آن شهر تاكستان مي باشد . ازلحاظ جغرافيايي در 49درجه و 42 دقيقه طول شرقي و 36درجه و 04 دقيقه عرض شمالي و در ارتفاع 1265 متري از سطح دريا واقع شده است.

شهرستان تاكستان در ناحيه جنوب غربي شهرستان قزوين واقع شده است و از غرب به استان زنجان، از جنوب به شهرستان بويين زهرا و از شمال و شمال شرقي به شهرستان قزوين ختم ميگردد .

 اين شهرستان از شهرها و روستاهاي متعدد تشكيل شده است و شهر تاكستان از دو بخش قديم و جديد پديد آمده كه بخش قديم شهر درناحيه جنوبي واقع مي باشد و بخش جديد شهر, بيش تر به سوي شمال گسترش يافته است.

فاصله تاكستان تا قزوين حدود چهل كيلومتر و از طريق جاده آسفالته و بزرگ راه تهران- زنجان به آن متصل مي باشد . عوامل اقتصادي از جمله آب و هواي مناسب، حاصل خيزي خاك و دسترسي به آب مورد نياز براي كشاورزي سبب گسترش و توسعه منطقه تاكستان شده است .

ساكنين اصلي اين شهر به زبان تاتي بازمانده زبان قديمي ايراني سخن مي گويند . آ‎ثار بدست آمده از تپه هاي باستاني تاكستان و روستاهاي اطراف آن حاكي از آن است كه قدمت اين سرزمين به تاريخ پيش از اسلام مي رسد .

تاكستان با داشتن بيش از 200 واحد صنعتي بزرگ وكوچك، ذخائر بزرگ معدني و يك مجتمع و 4 شهرك صنعتي بعنوان مهمترين شهر صنعتي استان محسوب ميگردد. وجود باغهاي بزرگ انگور اين شهر را به همين نام شهرت داده است.

مردم شهرستان تاكستان مانند مردم ديگر شهرهاي ايران در صنايع دستي و آفريدن اثرهاي هنرمندانه، سابقه طولاني دارند. انواع سفال و ظروف سفالي، گيوه, انواع سبد، قالي، گليم و نقش هاي منجوق دوزي شده از جمله مهم ترين صنايع دستي تاكستان مي باشند .

 

جاذبه هاي گردشگري تاكستان

 

منطقه حفاظت شده باشگل

 

اين منطقه با مساحت 26000 هكتار در 8 كيلومتري شمال غرب شهرستان تاكستان، در محدوده دهستان قاقازان واقع شده است . اين منطقه با توجه به موقعيت خاص جغرافيايي داراي زيستگاه متفاوتي مي باشد .

 قسمت هاي جنوبي آن ، زيستگاه آهو و بقيه نقاط اين تپه ماهور زيستگاه قوچ و ميش مي باشد . به دليل خالي از سكنه بودن تعداد زيادي از روستاهاي اين منطقه، اين ناحيه براي زيست حيات وحش بسيار مناسب مي باشد و علاوه بر آهو، قوچ و ميش جانوران ديگري چون گرگ، روباه ، شغال، گراز و خرگوش نيز در آن زندگي مي كنند.

 

قزقلعه (قلعه دختر)

 

قز قلعه در ضلع شمالي روستاي متروكه آبكلو بخش ضياء آباد از توابع شهرستان تاكستان بر فراز كوهي سنگي واقع شده است و بر تمام نواحي اطراف مشرف مي باشد . قز قلعه از سه طرف به پرتگاه هاي مخوف منتهي مي گردد و تنها راه دسترسي به آن از راه جنوب مي باشد .  آثار باقي مانده از قلعه بسيار اندك است و نمي توان طرحي از ساختمان آن تصور كرد .

 از آثار به جاي مانده آن جرزهاي يك چهار طاقي مي باشد كه از سنگ و ساروج ساخته شده است و طاق آن فرو ريخته است . مشخص نيست كه اين چهار طاقي كدام قسمت بنا بوده و فقط مي توان احتمال داد كه محل تقاطع دو سرسراي ارتباطي و يا ورودي بنا بوده باشد . پايه هاي باقي مانده ستروگ اين چهار طاقي ابعادي در حدود سه متر دارد در برخي از قسمت هاي اين قلعه علاوه بر سنگ از آجر مانند آجر هاي دوره ساساني نيز استفاده گرديده است .

 

روستاي گردشگري تاكند

 

روستاي گردشگري تاكند در دهستان قاقازان غربي و در فاصله تقريباً 20 كيلومتري شمال شهر تاكستان واقع شده است . اين روستا داراي جاذبه‌هاي طبيعي فراواني چون قنات، چشمه‌ها و رودخانه‌هاي متعدد مي باشد كه در فصل بهار و تابستان باعث زيبايي و سرسبزي اين روستا مي‌شوند .

 حفظ معماري خانه‌هاي روستا و بهره‌گيري از رنگ سفيد بر سر در خانه‌ها كه از زاج موجود در روستا استفاده گرديده است ،  به زيبايي آن كمك قابل توجهي كرده است و زمينه‌اي فراهم نموده تا اين روستا به عنوان يك مقصد گردشگري انتخاب گردد .

 

قنات تاريخي رادكان

 

رشته قنات فضلعلي خان واقع در روستاي رادكان در بخش رامند شمالي از توابع شهرستان تاكستان، در جنوبي ترين دامنۀ رشته كوه البرز كه نزديكترين فاصله با زاگرس را دارد، در دل زمين حفر گرديده است .

 با توجه به محوطه هاي باستاني اطراف اين قنات كه به دوران تاريخي (اشكاني و ساساني) و سده هاي مياني اسلامي مربوط مي باشند و همين طور شيوۀ ساخت آجرها، مي توان تاريخ ساخت و بهره برداري از اين رشته قنات را از دوران تاريخي به بعد در نظر گرفت.

 

بقعه پير تاكستان

 

در جنوب شهر تاكستان برجي آجري از بناهاي دوره سلجوقي برجاي مانده كه به نام بقعه پير شناخته مي شود . اين آرامگاه يك چهار طاقي مي باشد و از تزئينات فراوان و كهن اين بنا دو رج طاق نماهاي كوچك سه كولي تزييني باقي مانده است كه به كمك آجركاري و بند كشي هاي نقش دار از زيبايي خاصي برخوردار مي باشد .

بناي بقعه به شكل مربع مستطيل مي باشد و پوشش گنبدي آن به وسيله چهار سه كنج بر روي نقشه مربع مستطيل سوار گرديده است . اين بنا در نهايت سادگي داراي شيوه معماري استواري مي باشد و از استحكام و زيبايي آجر كاري هاي دوره هاي سلجوقي بهره مند است.

اين آجر كاري ها در نماي ورودي و نيز در قسمت داخلي هشت وجهي زير گنبد به خوبي قابل مشاهده است ؛ در اين قسمت نگاره هايي به شكل صليب شكسته و تكه هاي كوچك گچبري نمايان است . با توجه به سفالهايي كه به هنگام حفاري نقشه اصلي بنا از اين مكان به دست آمده و نوع معماري و مصالح به كار رفته در آن مي توان اين بنا را بايد متعلق به دوره سلجوقي دانست. مقبره پير به شماره 384 در فهرست ملي كشور گرديده است .

 

عمارت شاهي (ساختمان فعلي بانك ملي تاكستان)

 

بناي عمارت شاهي داراي پلان مستطيل و داراي 8 ستون باربر مي باشد، كه ستون هاي 2 گانه ايوان ورودي اصلي بانك علاوه بر كاربري داراي جنبه تزئيني نيز مي باشد. در جهت هاي مختلف، پنجره هاي متعددي كه از بالاي آزاره بنا شروع شده و تقريبا تا انتهاي بنا ادامه مي يابد جهت تامين نور فضاي داخلي تعبيه شده است.

 مصالح بنا آجر و ملاط گل است و جهت ايجاد پوشش شيبدار شيرواني از چوب و ورقهاي آبكاري شده استفاده گرديده است . اين بنا مربوط به اوايل دوره پهلوي مي باشد و در تاكستان، خيابان امام خميني (ره)، چهارراه بانك ملي واقع شده است و اين اثر در تاريخ ۲۰ آبان ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۵۶ به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران ثبت گرديده است .

 

ميل خرم آباد

 

بناي ميل خرم آباد در 10 كيلومتري جنوب شرقي تاكستان، در روستاي خرم آباد واقع شده است  كه در مركز اين روستا برج آجري استوانه اي به ارتفاع 12متر سر به آسمان افراشته است.

محيط اين برج 6متر و ضخامت ديواره هاي آن 35سانتي متر است و با 17 پله مارپيچي به عرض 55 سانتي متر به بالا راه مي يابد و نورگيرهاي كوچكي به فاصله يك آجر در بدنه آن كار گذاشته شده است .

ورودي ميل به صورت طاق نماهايي درارتفاع 4 متري آن واقع شده است و طاق نماهاي متصل به پايه برج كه مايه استحكام آن بوده بر اثر ساخت مسجد جديدالاحداثي تخريب گشته و به كج شدن برج انجاميده است. درسطح خارجي ميل بااستفاده ازآجرهاي لعابدارفيروزه اي به اجراي طرح هاي تزييني ساده پرداخته اند. اين بنا ازآثار دوره صفوي به شمار مي رود . ميل خرم آباد به شماره2013 درفهرست ملي كشور ثبت گرديده است .

براي مشاهده ادامه مطلب معرفي جاذبه هاي گردشگري تاكستان كليك كنيد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۴۹:۳۶ ] [ كيوان رستمي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی