گردشگري و بومگردي
زيباترين مكان ها و بهترين اقامتگاه هاي ايران براي سفر

معرفي غذاهاي سنتي لرستان

 

لرستان زيبا در غرب كشور واقع شده و يكي از زيباترين استان‌هاي ايران به شمار مي‌رود.لرستان با آب و هوايي مطبوع و طبيعتي تماشايي، همواره مورد توجه گردشگران زيادي بوده است. مسافران علاوه بر بازديد از جاذبه هاي ديدني لرستان، به دنبال ليستي از غذاهاي محلي لرستان هم هستند تا در طول مدت اقامتشان حسابي در اين استان  شكم گردي كنند. در بيشتر شهرهاي لرستان انواع غذاهاي سنتي پخته مي‌شوند كه فقط با سفر به اين منطقه طعم واقعي آن‌ها را خواهد چشيد.

چتراتا در ادامه اين مطلب شما را با غذاهاي سنتي و خوشمزه لرستان آشنا مي كند.

 

دنده كباب

 

دنده كباب لرستان معروف است و اگر مي خواهيد طعم يك كباب خوشمزه را در لرستان امتحان كنيد، به سراغ دنده كباب برويد.دليل خاص شدن دنده كباب لرستان سس مخصوصي است كه همراه دنده كباب سرو مي شود.

 

آش كلونك اليگودرز

 

از غذاهاي ديگر لرستان و خصوصا شهر اليگودرز، آش كلونك اليگودرز نام دارد. همانطور كه از نام آن مشخص است، دستور پخت ابتدايي اين آش به شهر زيبا و سرسبز اليگودرز باز مي‌گردد.

اين آش معمولا در فصل بهار در لرستان و اليگودرز پخته مي شود.

درون آش كل.نك از سبزيجات و گياهاني استفاده مي‌شود كه تنها به صورت خودرو در دشت‌هاي اطراف اليگودرز و تنها در فصل بهار رشد مي‌كنند. با آمدن بهار هميشه بوي آش كلونك در كوچه و پس كوچه‌هاي اليگودرز به مشام مي‌رسد.

 

سغدو

 

يكي ديگر از معروف ترين و خوشمزه ترين غذاهاي لرستان ،سغدو است كه دلمه سيرابي و شيردون است. اين غذا دقيقا مثل دلمه مي باشد با اين تفاوت كه داخل آن سيرابي يا سيردون خرد شده را با موادي مثل لپه و برنج و آلو و غيره مخلوط مي كنند.

 سغدو براي تقويت معده بسير مناسب است. اين غذا را بهتر است در رستوران هاي سنتي و محلي لرستان امتحان كنيد.

 

آش گوشت

 

يك خرم آباد اهست و يك آش گوشت كه از غذاهاي مناسبتي شهرستان خرم‌آباد مي باشد و در عروسي‌ها و اعياد طبخ مي‌شود.زير برنجي يا همان چلو گوشت را در سيني بزرگي كه به‌ اصطلاح لُري به آن مجمع مي‌گويند، سرو مي‌كنند.

 

شامي كوو

 

شومي كوو يا شامي كوو نيز از غذاهاي سنتي لرستان مي باشد. اين شامي لذيذ از نظر مزه شبيه شامي گيلاني ها نيز مي باشد.

پس اگر در سفر خود با چنين عبارتي رو به رو شديد، تعجب نكنيد. طرز تهيه اين شامي لذيذ لرستان تفاوتي با طرز تهيه سايز شامي‌ها ندارد. البته با اين تفاوت كه براي تهيه اين شامي از رب انار و گردو استفاده مي‌كنند.

 

جگروز

 

از محبوبترين غذاهاي لرستان مي توان به جگروز اشاره كرد. مواد اوليه جگروز شامل جگر،ليمو،نمك و گوجه مي باشد.

لرستاني ها بعد از اماده كردن جگروز، آن را به سيخ كشيده و روي اتش قرار مي دهند.براي بهتر شدن طعم اين غذاي سرشار از انرژي مي‌توانيد در كنارش گوجه راكباب كنيد و ميل نماييد.

 

آش پرشكه

 

در فصول سرد سال در لرستان آش پرشكه محبوب مي شود.آش پرشكه براي سرماخوردگي نيز بسيار مفيد است. سبزي استفاده شده در اين آش بلمك نام دارد و گياهي مخصوص است كه در استان لرستان مي‌رويد.

 

آبگوشت دو گوله دودار

 

آبگوشت دوغ دار يا آبگوشت دو گوله دودار از غذاهاي اصيل لرستان است كه در نواحي ديگري مانند اراك هم طبخ مي‌شود. همچنين به اين غذا آبگوشت كشك لري نيز مي‌گويند و در فصل سرما از غذاهاي پُرطرفدار در اين منطقه به حساب مي‌آيد.

 

چزنك رغو

 

 

غذاي سنتي چزنك رغو از نان فطير و روغن حيواني درست مي‌شود و براي تهيه آن خمير نرم را روي ساج يا تاوه گرم كرده تا برشته شود. بعد از پشت‌ورو كردن نان آماده مي‌شود سپس قبل از سرد شدن روي آن روغن حيواني و خاك قند اضافه مي‌كنند.

 

خورشت سيب‌درختي

 

خورشت سيب درختي از غذا‌هاي اصيل استان لرستان است و افرادي كه ناراحتي عصبي دارند اين غذا بسيار آرام‌بخش است موادي كه در اين غذا استفاده مي‌شود سيب‌درختي سركه نشاسته ذرت و گوشت ران گوسفند بياز داغ شيره انگور و ادويه‌جات است.

 

دنو رو

 

دنو رو در واقع همان آش دنداني است كه در جشن و سرور رويش اولين دندان نوزاد طبخ مي‌شود. اهالي لرستان اين آش را پخته و بين همسايه‌ها پخش و در قبالش هديه‌اي به‌منزله‌ي آرزوي سلامت نوزاد دريافت مي‌كنند.

 

كوفته‌ نخودچي از غذاهاي محلي لرستان

 

از غذاهاي محلي لرستان كوفته نخودچي است كه با وجود شباهت به باقي كوفته ها در مناطق ديگر به دليل استفاده از آرد نخودچي، طعم خاص و متفاوتي دارد.

كوفته لرستان از خوش طعم ترين كوفته هاي ايراني است، با سس مخصوص سرو مي شود.

 

آش وركواز

 

آش وركواز مخصوص بروجرد است.يكي از غذاهاي معروف لري كه در پخت آن از سبزي وركواز استفاده مي شود. اين سبزي در كوه ها و دشت هاي بروجرد يافت مي شود و براي درمان بيماري هاي مفصلي مثل روماتيسم بسيار مناسب است. در بروجرد اين آش به عنوان يك غذايي كه به عملكرد روده ها كمك مي كند، شناخته مي شود

براي مشاهده ادامه مظلب معرفي غذاهاي سنتي لرستان  كليك كنيد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۱۰:۳۷ ] [ كيوان رستمي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی