گردشگري و بومگردي
زيباترين مكان ها و بهترين اقامتگاه هاي ايران براي سفر

معرفي سوغات و صنايع دستي خراسان جنوبي

 

مي توان گفت سوغاتي، كالايي است كه از يك شهر، روستا يا منطقه‌اي توسط مسافران و گردشگران خريداري مي‌شود تا پس از بازگشت مسافر به نزديكان، دوستان و آشنايان هديه داده شود.

استان خراسان جنوبي با مركزيت بيرجند نيز داراي سوغاتي هاي متنوعي مي باشد كه از جمله ميتوان به قالي بافي و توليد زعفران و انار و زرشك ان اشاره نمود.

خراسان جنوبي، داراي محصولات و صنايع دستي هاي مختص به خود بوده و همين ويژگي باعث شده است كه در سرتاسر دنيا محصولات اين استان داراي محبوبيت باشد.

از طريق سايت چتراتا و با رزرو ويلا در شهرهاي مختلف خراسان جنوبي مانند بيرجند،اين امكان براي شما گردشگران فراهم مي شود كه در سفر خود به اين استان، علاوه بر طبيعت گردي با سوغاتي ها و صنايع دستي اين خطه نيز آشنا شويد.

 

زعفران خراسان جنوبي

 

در حال حاضر، منطقه‌ي عمده كشت زعفران به خراسان‌جنوبي كه زماني به قهستان شهرت داشته و امروزه شامل شهرستان‌هاي نهبندان، بيرجند، قائن، فردوس و طبس مي‏ شود، محدود شده است.

در بازارهاي بيرجند و اطراف آن، زعفران به‌صورت زعفران معمولي دسته‌اي و زعفران سرقلم سرريشه، يا سرگل، يا رشته‏‌اي و در بازارهاي جهاني بيشتر به‌صورت زعفران سائيده شده «پودر» و زعفران رشته‏‌اي به فروش مي‌رسد.

 

عناب

 

عناب خراسان جنوبي نيز از سوغات معروف اين خطه مي باشد. بهترين عناب كشور در بيرجند و شهرستان‌هاي اطراف آن توليد مي‌شود و سهم مهمي در بخش صادرات دارد. فصل توليد عناب اواخر تابستان و اوايل پاييز است.

عناب خواص زيادي دارد كه مي‌توان به خاصيت آنتي‌اكسيداني، درمان قند خون، منبع ويتامين سي، تقويت كبد و آرامش‌بخشي آن اشاره كرد.

 

حوله بافي در خراسان جنوبي

 

در اصطلاح محلي به حوله بافي ،(تُو بافي و يا تون بافي) مي گويند كه از قديمي ترين صنايع دستي جنوب خراسان مي باشد. بر اساس مستندات تاريخي،از معروفيت دستبافته ها و پارچه هاي پنبه اي و ابريشمي توليد شده در ايالت قهستان قديم در قرون اوليه اسلامي فراوان ياد شده است.

بافت حوله هاي سنتي در خراسان جنوبي ، امروزه نيز همانند گذشته با دستگاههاي سنتي دو يا چهار وردي و ابزار كار ساده، صورت مي گيرد .

حوله بافي يا تون بافي در بسياري ازشهرستانهاي خراسان جنوبي از جمله، خوسف، نهبندان، درميان ،سرايان ، قاينات درحال حاضررواج داشته و شهرستان بيرجند بالاخص روستاي خراشاد از اصلي ترين مراكز توليد حوله در استان به شمار مي آيد.

 

كشك و قره قروت خراسان جنوبي

 

كشك بيرجندي را شايد خيلي ها شنيده باشيد. كشك هاي بيرجند انواع مختلفي از نظر شكل ظاهر و طعم دارد. كشك سفيد كه از مواد لبني تهيه مي شود و نوع دوم كه بيشتر مختص اين منطقه است كشك زرد كه به صورت پودر زرد رنگي در دسترس است  از آرد و ادويه و نمك درست مي شود و غذاهاي خوشمزه اي ميتوان از آن تهيه كرد.

اين كشك هاي خوشمزه از نظر ظاهر بصورت توپي و رشته اي است كه خوردن اين نوع مخصوصا براي بچه ها بسيار راحت است. فرآورده ي لبني ديگر اين شهر كه بسيار جذاب است قره قوروت است كه در اندازه هاي مختلف و خيلي ترش يا شيرين در بيرجند درست مي شوند. اين محصولات منبع غني كلسيم هستند و سوغاتي خوبي از شهر بيرجند خواهند بود.

 

پلاس بافي

 

پلاس را مي توان نوعي زيرانداز دانست كه مانند گليم و قالي ابتدا چله كشي مي‌شود. پس از آن الياف رنگارنگ پشم تابيده را به شكل خطوط افقي از تار عبور مي‌دهند و بعد شانه مي‌زنند. در پلاس زمينه‌ي كار اغلب از خطوط افقي و رنگارنگ تشكيل مي‌شود. از پلاس براي سجاده‌ي نماز و سفره پيش پاي عروس نيز استفاده مي‌شود.

اين سوغات يك گليم پشمي است كه از ديرباز به‌عنوان زيرانداز مناسب جهت محافظت از رطوبت، سرما و گرماي زمين به كار مي‌رود و به اين لحاظ در مفروش نمون كف چادرهاي عشاير خراسان شمالي  كه اغلب در زمينه‌اي مرطوب و بدون زه كشي برپا مي‌گردد و نيز در خانه‌هاي روستايي مورداستفاده قرار مي‌گيرد.

 

زرشك قائنات

 

قائنات از شهرهاي مهم استان خراسان جنوبي در پرورش زرك مي باشد.لازم به ذكر مي باشد كه چيدن زرشك كار بسيار دشواري است زيرا داراي تيغ هاي بسيار زيادي بوده و نياز به همكاري زيادي دارد. اين محصول يكي از محصولات و سوغاتي هاي استان خراسان جنوبي مي باشد.

 

برك‌بافي

 

برك بافي يكي ديگر از سوغاتي هاي استان خراسان جنوبي مي باشد كه نوعي پارچه مي باشد كه داراي جنس پشم شتر و يا بز بوده و در زبان محلي به آن كركي نيز مي گويند. اين پارچه ها داراي استحكام بسيار زيادي بوده و در عين داشتن استحكام بالا داراي لطافت و نرمي زيادي نيز مي باشند.

برك ها داراي رنگ هاي متفاوت و زيبايي مثل مشكي، شيري، خاكستري و سفيد مس باشد. اين گارچه داراي قدمتي طولاني بوده و زمان ان به دوره ي سلجوقيان باز ميگردد.

 

سنجد بيرجند

 

شهر بيرجند يك سوغاتي خوشمزه دارد و آن سنجد است.

سنجد كاربرد زيادي در پر كردن سين هاي سفره هفت سين ما ايرانيان دارد.اين محصول خوشمزه پر از خاصيت هاي فراواني است كه موجب مي شود مصرف آن را به همه افراد از جمله پير و جوان پيشنهاد كنيم. اگر به بيرجند سفر كرديد از خريد سنجدهاي تازه غافل نشويد و آن را به عنوان سوغات ناب اين استان بهمراه داشته باشيد.

 

قالي‌بافي

 

قالي‌بافي يكي از هنرهاي رايج در بيشتر شهرها و مناطق ايران است و هنرمندان بسياري هم در اين بيرجند و شهر و روستاهاي خراسان جنوبي به اين هنر مشغول هستند. اين بافته داري از پشم با پرزها بلند كه زينت‌بخش تمام خانه‌هاي ايراني است، در شهر بيرجند قدمتي بيش از ۱۰۰۰ سال دارد.

 

آلو بخارا بيرجند

 

اين گياه درختچه‌ اي است به طول در حدود سه متر كه هر قدر فواصل كشت آن محدودتر باشد، بر ارتفاع آن اضافه مي‌شود. اين درخت در روستاهاي بخش مركزي و بخش درميان بيرجند به فراواني كشت مي‌شود.

 

آلو بخارا اثر هضم‌كننده، اشتهاآور و محرك ترشحات صفراوي دارد. نوع خشك شده آن كه به‌عنوان سوغات خراسان‌جنوبي طرفداران زيادي دارد، در انواع سوپ‏‌ها و خوراك‌ها استفاده مي‌شود.

براي مشاهده ادامه مطلب معرفي سوغات و صنايع دستي خراسان جنوبي  كليك كنيد

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۵۰:۵۱ ] [ كيوان رستمي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی